Sunday, November 25, 2007

Perjuangan rakyat tulen dan helah HINDRAF

REFORMASI ! REFORMASI ! REFORMASI !.....itulah laungan dari rakyat menuntut keadilan dari Kerajaan yang sememangnya korupsi. Baru-baru ini, umum mengetahui tentang gabungan Bersih mengadakan perhimpunan di Istana Negara pada 10 November 07. Namun pada dasarnya, sebenarnya perhimpunan itu mungkin bukan untuk meminta Agung campur tangan dalam kerajaan, tetapi lebih kepada saudara Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahukan spotlight diiktiraf semula menjadi reformis negara. Bila pula Datuk Seri ketuai gabungan Bersih ini? Siap bertunggu rakyat untuk serahkan memorandum kepada agung. Nampaknya perhimpunan ini seakan main wayang dan karektornya mirip siri kartun yang dilakonkan oleh Datuk Seri Anwar sendiri sebagai watak super warrior n the gang menentang kejahatan.

Kita akan tunggu lagi selepas ini apa siri-siri baru Bersih di bawah arahan penerbit Datuk Seri Anwar. Tidak cukup dengan Bersih, Hindraf pula menyusul dengan program pada 25 November 07 di hadapan Kedutaan British dengan agendanya tuntuan rakyat India yang tertindas di Malaysia. Antara yang dituntut oleh Hindaf adalah.


MENUNTUT SUPAYA KAUM INDIA DI MALAYSIA DIBERI KEISTIMEWAAN

Tuntutan Hindraf adalah tidak wajar kerana bukan kaum India sahaja menghadapi banyak masalah seperti kemiskinan, berpendapatan rendah, penempatan rumah setinggan, tetapi kaum Melayu juga menghadapi masalah yang sama dan perlu pembelaan yang sama rata.

Jika sekalipun tuntutan ini diterima, adakah masalah kaum India akan selesai? Bukankah ini hanya akan menguntungkan sesetengah pihak kaum India seperti Datuk Seri Samy Budu dan kroni-kroni dibawahnya ?


MENUNTUT KAUM INDIA DI MALAYSIA DIBERI HAK KERAKYATAN NEGARA BRITIAN

Satu tuntutan yang keterlaluan oleh Hindraf. Jika ini yang diminta maka ianya melibatkan penggubalan semula perudangan perlembagaan Malaysia dan tidak masuk diakal kerajaan Britain akan melayan tuntutan ini. Tindakan ini tidak hairan kerana Hindraf juga sering melakukan sesuatu perkara yang keterlaluan seperti menyaman pemimpin Kerajaan, Polis Beraja Di Malaysia dan melukut serta meminta sokongan dari parti DAP, namun tidak ada pihak bersetuju untuk memberikan bantuan kepada Hindraf kerana mengetahui matlamat dasar perjuangan pertubuhan ini adalah tidak berasas.


TUNTUTAN UNTUK MEMANSUHKAN KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU

Hindraf juga menuntut supaya hak keistimewaan ini dibatalkan, tetapi adakah ini merupakan punca masalah ketidakseimbangan ekonomi antara kaum di Malaysia?. Jika kerajaan mengambil keputusan membatalkannya, masalah ini tidak dapat juga diselesaikan. Punca utama masalah ini berlaku ialah disebabkan sistem kapitalis yang dikemudi oleh Barisan Nasional terdiri daripada kapitalis penyangak besar dari pelbagai kaum seperti Melayu, Cina dan India yang mempunyai hubungan rapat dengan pihak pemerintah Kerajaan.

Hindraf juga bijak menggunakan isu agama dan kaum dalam menarik perhatian dan sokongan hanya dari kaum India. Terbaru, rakyat tentu masih ingat peristiwa pencerobohan kuil di Padang Jawa. Kami jelaskan dakwaan dan penjelasan sebenar mengenai isu ini.

Dakwaan Hindraf : Hanya kuil dan rumah kaum Hindu yang dirobohkan oleh penguatkuasa di Padang Jawa dan menuduh Kerajaan tidak menghormati tempat beribadat kaum India.


Penjelasan isu sebenar : Bukan hanya rumah dan kuil Hindu dirobohkan, tetapi ianya melibatkan juga merobohkan sebuah surau dan lebih banyak rumah kaum Melayu berbanding kaum India. Dakwaan Hindraf juga adalah tidak berasas apabila menegaskan hanya kaum India ditindas. Tetapi umumnya jelas dapat dilihat di beberapa kawasan di Kuala Lumpur dan Selangor seperti di Kampung Berembang dan Kampung Rimba Jaya yang majoritinya adalah kaum Melayu dan rumah mereka juga dirobohkan sama seperti kaum India yang menetap di sana.

Jelas di sini menunjukkan sikap Hindraf yang suka mengambil kesempatan dan mempropagandakan isu perkauman untuk kepentingan satu kaum sahaja. Perjuangan Hindraf juga boleh mengundang kepada pepecahan dan sikap saling membenci antara kaum di Malaysia. Kami berpendapat adalah perlu rakyat menolak perjuangan Hindraf dan jika benar mahu memperjuangkan hak rakyat, mereka perlu melihat contoh seperti Parti Sosialis Malaysia yang memperjuangkan kepentingan keseluruhan rakyat biasa dan golongan pekerja yang semakin ditindas oleh penyamun pemimpin Barisan Nasional.

Nandrii vanakam….

TOLAK PERJUANGAN KAUM OLEH HINDRAF !
HINDRAF inathin poratadattai olippum

from True Malaysian Reformist

No comments: